Tajemniczy klient – metoda na poprawę jakości obsługi

Jednym z najprostszych, najszybszych i najtańszych sposobów zweryfikowania jakości produktów i usług jest zatrudnienie specjalnego pracownika, który przeprowadzi rekonesans. Oczywiście, przeprowadzi tę analizę w ścisłej całkowitej tajemnicy. Tajemniczy klient, bo o nim mowa, ma zweryfikować i zrecenzować jakość obsługi klienta w danym sklepie.

Tajemniczy klient

Źródło: http://www.sxc.hu/
Może to być sklep branżowy, punkt gastronomiczny, stacja benzynowa, salon fryzjerski czy punkt pożyczek. Jakich umiejętności wymaga się od osoby, która pracuje na tym stanowisku? Przede wszystkim dyspozycyjności, łatwego nawiązywania kontaktów, terminowości, sumienności, świetnej pamięci, jasnegoformułowania myśli. Tajemniczy klient ma za zadanie ocenić jakość obsługi klienta oraz jakość proponowanych produktów. Mystery shopper powinien być osobą elastyczną, bo nie zawsze rozmowa ze sprzedawcą idzie tak, jak było założone w materiale szkoleniowym.

Podejmowanie szybkich decyzji oraz dążenie do wytyczonych celów powinny charakteryzować dobrego tajemniczego klienta. Taki klient może pojawić się w każdej chwili w punkcie i jest tak wykwalifikowany, aby niczym się nie wyróżniał. Nie jest osobą przypadkową, jest starannie wyznaczony pod względem wieku, zainteresowań, sposobu mówienia i bycia. Mystery shopper jest doskonale przeszkolony i skupiony na realizacji planu. Ma precyzyjnie określony zakres działania i musi uzyskać konkretne informacje – http://www.secretclient.com/mystery-shopping-shopper.html.

Tajemniczy klient pilnuje się na każdym kroku i jest skoncentrowany, ale jednocześnie nie może wyglądać na zdenerwowanego – www.secretclient.com. Wie, że nie może się zdradzić. Rozpoznanie przez obsługę sklepu jest równoznaczne z niezrealizowaniem planu, a co za tym idzie – brakiem honorarium. Warto pamiętać, że często wynajmuje się tajemniczego klienta, nie żeby sprawdził konkurencję, ale żeby zbadał i ocenił jakość obsługi klienta i towarów w sklepach właśnie zleceniodawców.

Jest to zabieg stosowany zwłaszcza przez właścicieli międzynarodowych sieciówek, które rozsiane są po całym świecie i liczą tysiące punktów. Zdarza się, że tajemniczy klient ma odegrać rolę „trudnego klienta” – skwaszonego, humorzastego, na wszytko obrażonego i ogólnie na nie. Takie badanie ma na celu, sprawdzenie jak zareagują sprzedawcy i jak poradzą sobie z takim delikwentem.

Po wizycie, tajemniczy klient wypełnia przygotowaną ankietę, w której ocenia jakość obsługi klienta oraz proponowanych towarów. Należy wspomnieć, że praca tajemniczego klienta również jest sprawdzana – http://www.secretclient.com/jakosc-obslugi-klienta.html. Więc nawet audytor jest rozliczany z jakości wykonywanego zajęcia. Warto jeszcze zaznaczyć, że zdarza się, że audytor ma za zadanie nie ocenę jakości usług i towarów, a zadowolenie i satysfakcję samych ekspedientów.