Zagadnienie transportu w Europie i na Świecie
Położenie naszego kraju w samym środku Starego Kontynentu nie raz prowokowało nieprzyjazne nam wojska, ażeby najechać nasze ziemie. Niestety, czas przeszły obfituje w tego typu nieprzyjemne dla nas wydarzenia, atakowano nas ze Wschodu i Zachodu, z Południa i z Północy… Na szczęście obecnie żyjemy w spokojnych czasach. Prawdą jest, na Zachodzie bez zmian, ale na Wschodzie gorąco, lecz mamy przekonanie, że jesteśmy bardziej bezpieczni niż kiedyś. Co więcej, Nasz kraj jako członek wielu organizacji osiąga coraz większy autorytet w Europie. Obecnie, nasze położenie to plus, ponieważ jesteśmy jakby węzłem komunikacyjnym łączącym różne obszary Europy.

Źródło: http://www.flickr.com
Transport pozwala na kooperację produkcji materialnej. Jest nieocenioną pomocą w każdego rodzaju produkcji na skalą masową. Transport (sprawdź nas) wodny, identycznie jak i lądowy, wykazuje w ostatnim czasie spory wzrost. Jeśli weźmiemy pod uwagę aspekty reprezentatywne transportu (koszty i czas przewozu, podatność transportowa czy średnia odległość przewozu), to powinniśmy potwierdzić, że transport morski może poszczycić się jedną z najbardziej pożądanych alternatyw w zakresie przewozu ładunków i pasażerów. Jednocześnie dość tanie, w porównaniu do pozostałych rodzajów transportu, jest urządzenie dróg wodnych.

Źródło: http://www.flickr.com
Transport morski w Polsce od dawien dawna był naszym oknem na świat. Już właściwie od szesnastego wieku port w Gdańsku to miejsce, skąd eksportowano polskie surowce do Europy Zachodniej. Po 1918 do Gdańska dołączyła Gdynia rozwijając się bardzo szybko. Po II wojnie światowej pozostałe polskie porty również skorzystały z rozwoju. Dzisiaj, transport morski jest niezwykle ważny, ma spore znaczenie w obsłudze naszego handlu zagranicznego z państwami z pozostałych zakątków świata. Różnorodne typy statków natomiast ułatwiają transportować różne towary: ciekłe i gazowe, masowe i stałe.
Transport morski spełnia prawie taką samą rolę w przewozach towarów, jak transport lotniczy w międzynarodowych przewozach. To niezbędna gałąź transportu, która obsługuje światową wymianę handlową. Co więcej, dla państw wyspiarskich (Japonia, Wielka Brytania czy Australia), taki transport (zobacz transport międzynarodowy) to sto procent generalnej wymiany handlowej. W tego typu państwach transport morski to coś więcej niż tylko zwykły transport (tu możesz się dowiedzieć więcej: Można przyznać, iż takie kraje są zależne od tego typu wymiany handlowej. Gdyby bowiem coś się stało na morskich szlakach komunikacyjnych, to takie państwa poczułyby to jako pierwsze. Oczywiście, czym bardziej znaczny i bogatszy kraj, tym mniejsze zagrożenie jakimś zakłóceniem wymiany handlowej.
Dyskusja wyłączona.