Metody na podwyższenie sprzedaży

Nowoczesny handel jest zdominowany poprzez marketing. Często wydaje się iż wyprzedawany towar jest mniej znaczący aniżeli to, w jaki sposób zostanie pokazany. Można czasem odnieść wrażenie iż więcej werwy wkłada się w wypromowanie artykułu niż w sam artykuł.

sale.JPG|L|W=180|ALT=przeceny]

To spece od marketingu głowią się nad tym, w jaki sposób skutecznie przyciągnąć klienta. Ciekawym zjawiskiem jest to, iż w owej dziedzinie panują swoiste mody, określone strategie przez pewien czas stają się w wyższym stopniu modne niż inne. Przykładem może być tu masowo wykorzystywany system tzw. zakupów grupowych. Polega on na tym, iż mocą specjalnych umów (dla przykładu z portalem internetowym), po zebraniu stosownej liczby osób, klienci mogli korzystać z dużych obniżek okazując odpowiednie kupony rabatowe w formie elektronicznej (strona internetowa). Taki sposób marketingu – jak zdradzają audycje finansowe – odchodzi powoli w zapomnienie. Konsumentom ten sposób kupowania po prostu się znudził. Inną strategią stosowaną do zwabienia klientów w nasze progi może być wykorzystywanie rozmaitych świąt. Świetnym przykładem może tu być dzień św. Walentego. Już kilka tygodni przed tymże dniem – praktycznie w każdym spośród lokali usługowych – oferowane bywają kupony rabatowe do wykorzystania we dwoje. Najczęściej w ten sposób promowane bywają usługi restauracji lub marketów z produktami drogeryjnymi. Dla niego obniżka na balsam po goleniu, dla niej – powiedzmy – upust na jakiś zmysłowy zapach. Wykorzystywanie tego typu okazji jest już normą.


sale.jpg|R|W=170|ALT=wyprzedaże]

Zachodzi pytanie, czy takowe akcje promocyjne w których wręczane są kupony rabatowe (w jakiejkolwiek postaci) są dochodowe. Może to dziwić, ale dochody ze sprzedaży promocyjnych bywają o wiele większe od sprzedaży typowej tegoż samego asortymentu . Mym sądem wytłumaczenie tego – zadziwiającego na pierwszy rzut oka – zjawiska jest nadzwyczaj proste. Ludzie mają w swej naturze chęć do polowań. Ongiś polowaliśmy na zwierzynę, obecnie na różnego typu obniżki (dodatkowe info). Ma tu duże znaczenie potrzeba rywalizacji. Mamy przy tym nierzadko złudne odczucie iż coś zdobyliśmy, co zawsze jest przyjemne (nawet jeśli jesteśmy świadomi tego iż jesteśmy lekko manipulowani).