Reklama jest naszą codziennością. Widzimy ją w każdym miejscu i mamy styczność z nią w każdym miejscu

Z reklamą mamy styczność na co dzień, w sumie w każdym miejscu oraz o każdej porze. Telewizyjne reklamy oddzielają od siebie następne programy oraz filmy, jakimi raczymy się regularnie siedząc przed kineskopem czy plazmą. Reklamy atakują nas, jak korzystamy z Internetu, na każdej stronie, serwisie, portalu społecznościowym, czy nawet w naszej poczcie e-mail.

billboard

Autor: thierry ehrmann
Źródło: http://www.flickr.com
Idąc ulicą można zauważyć reklamy na różnych budynkach, bilbordy, neony, flagi oraz standy tekturowe. Wchodzimy do sklepu, a tam hostessy oraz sprzedawcy zachwalają określone produkty. Kupujemy gazetę i nieważne, czy jest do czasopismo specjalistyczne czy też pismo dla kobiet albo dziennik telewizyjny, również znajdujemy w niej całe mnóstwo reklam. Gdyż coraz rzadziej można się także spotkać z pojedynczą reklamą. Zazwyczaj reklamy się grupuje, tak więc jak już reklama batonika ma przebicie, to powinna jej towarzyszyć reklama proszku, co zapewnia producentom lepsze wyniki. Nawet już w filmach i serialach, które tak uwielbiamy oglądać jest coraz częściej tak zwane „lokowanie produktu”. Śledzimy losy ulubionej bohaterki i w tym samym czasie nasz mózg dostrzega, iż w okresie istotnej rozmowy z ukochanym trzymała w ręku batonik takiej a takiej marki, zaś ów rozmówca pił znany sok.

reklama

Autor: Alan Stanton
Źródło: http://www.flickr.com

Wiadomo, że reklama może też służyć wyższym celom. Jeżeli przykładowo duża część społeczeństwa cierpi na dużą nadwagę, powinniśmy dokonać wszelkich starań, ażeby propagować zdrowy styl życia dzięki reklamowaniu produktów mlecznych, mebli konkretnych marek owoców, warzyw, nasion lub nawet samych środków odchudzających (url). Niestety o wiele częściej reklama stanowi po prostu najnormalniejszy, bezwzględny biznes, w jakim wygrywa silniejszy i nie znający żadnych moralnych ani etycznych zasad czy granic. W tej branży często reklamy daje się podstępnie w miejsca, w których nie powinno ich być lub przekupuje się firmy i przedstawicieli, chociaż oficjalnie nazywa się to po prostu współpracą ze sponsorami danej firmy.

Reklama ma skutecznie oddziaływać na odbiorcę. Stąd też nie jest ważne jakimi posługuje się sposobami: czy jest niezbyt smaczna, nieestetyczna, lub nierzetelna, czy wywołać ma skandal lub kontrowersje. Istotne, że wokół niej jest głośno a to potęguje zainteresowanie jej treścią oraz lepszą sprzedaż. Moc oddziaływania reklamy jej jedyną ważną dla jej twórców informacją.